התכנון המוקדם הינו שלב מהותי ביותר בכל פעילות שאנו עושים, ומאפשר בחינת דרכי הפעולה והשפעתם על החזון והיעדים שהגדרנו.
תכנון מקדים בעסקים הינו כתיבת תוכנית עסקית שבה אנו מסתכלים הן ברמה האסטרטגית שלנו והן ברמה המעשית שלנו בכל תחום ותחום.
ברמה האסטרטגית נתייחס לנושאים הבאים:
- חזון ויעדים
- מיתוג העסק- איך אנחנו רוצים למתג/למצב עצמנו בשוק אליו אנו נכנסים- שלב זה הינו נגזרת של תהליך ניתוח שוק, מתחרים ולקוחות.
- ניתוח שוק, מתחרים ולקוחות- בשלב זה אנו עדיין ברמה האסטרטגית אבל עם חיבור מעשי למה שקורה סביבנו.
• תיאור הענף.
• תיאור ובחינת שוק היעד- שימוש במודלים שונים (SWOT, מודל צמיחה, מודל 4C's וכו).
• ניתוח מתחרים
• ניתוח והבנת צרכי הלקוחות הפוטנציאליים
• ההזדמנויות העסקיות והצורך אותו נספק עם המוצר/שירות שלנו.
- מהם תחומי הפעילות בעסק בהם אנו רוצים לפעול- ניתן ורצוי להגדיר כבר עכשיו מהן התחומים שבהם העסק זה יטפל הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק.
- להגדיר את המודל העסקי שבו אנו רוצים/חושבים לפעול כנגזרת מניתוחים שונים- מכירת שירותים לעסקים, פנייה ללקוחות פרטיים, פנייה למוסדות וארגונים ציבוריים, הדרכות/סדנאות וכו. חשוב גם לתחם בשלב זה את אזור הפעילות בו אנו מתכננים לפעול, וכמובן ניתן ורצוי להגדיר זאת לטווח הקצר ולטווח הארוך.
- הגדרת האסטרטגיה העסקית- בהתאם לניתוח שנעשה חשוב להגדיר מהי האסטרטגיה שלנו (חדירה לשוק, צמיחה, המוצר ומחירו, קידום העסק ומוצריו)
ברמה המעשית נתייחס לנושאים הבאים:
- שיווק ומכירות- הגדרת תמהיל השיווק ואופן ביצועו- רשתות חברתיות, פרסום, יחצנות, נטוורקינג, שיווק ממוקד (טלמרקטינג, טלמיטינג) וכו'
- ניתוח והיבטים פיננסיים- ביצוע ניתוח פיננסי מלא צפוי לטווח הקרוב ולטווח הרחוק כדי להבטיח שנהיה בבקרה ובמודעות לאן אנו הולכים. הניתוח מבוסס על הערכות מדויקות ככל הניתן וכולל:
• דו"ח רווח והפסד
• מאזן
• תזרים מזומנים
• נקודת איזון
- תפעול
• הגדרת נהלי עבודה בעסק
• איך העסק פועל
• עובדים נדרשים
• תשתיות וציוד
• מיקום העסק
• ספקים ואופן התקשרות איתם
• אופן התמיכה בעסק- עו"ד, רו"ח, שירותי שיווק (בעיקר מדיה) וכו'.
פעילות נוספת בתכנון המוקדם (למרות שמתבצעת תמיד) הינה הבקרה (ווידוא)- שלב זה מתבצע לאורך ביצוע הפעילות עצמה ובו אנו בודקים שאכן מה שהתכוונו מתבצע. אם ישנן חריגות אז חובה עלינו להבין למה, ממה הן נובעות, ולתקן אותן עוד בהתחלה כשעלות התיקון היא נמוכה, וכך נוודא שאנו תמיד נעים בכיוון החזון והיעדים שלנו.
החשיבות הרבה בתכנון הינה החיבור בין החזון והיעדים לבין הפרקטיקה (העשייה היומיומית בפועל).
תכנון מוקדם הכרחי לכל עסק (חדש או ותיק) כדי שנוכל לבחון עצמנו ביחס למשהו מוגדר וברור, ולכן ישנה חשיבות רבה להעלות זאת על הכתב בצורה מלאה ומפורטת!
לסיכום, התכנון המוקדם ובניית התוכנית העסקית מהווים שלב מהותי בהצלחת העסק, וככל שנקדים לבצע זאת נבטיח הצלחה בעסק. התכנון המקדים הינו חשוב אך חשוב עוד יותר לוודא כי אנו בוחנים את הפעילות שאנו מבצעים לאור התוכנית העסקית כדי להבטיח הצלחה מלאה בעסק, וכדי ל"התחמק" משינויים שלא צפינו שייפגעו בנו קשות.
תוכנית עסקית היא מרכיב מרכזי ברזי ההצלחה בעסקים ולכן הקדימו לבצעה